INILAH FAKTA YANG PERLU KITA TAHU ANTARA IBNU SINA DAN PERUBATAN GANJA…

IBNU SINA dan PERUBATAN GANJA

IBNU SINA atau Avicenna (980-1030) adalah seorang ilmuan intelektual terkenal pada Zaman Keemasan Islam. Beliau juga adalah ahli geografi, ahli astronomi, penyair, ahli teologi dan banyak menyumbang dalam bidang ubat-ubatan dan karya-karya beliau banyak diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dan menjadi beliau sangat berpengaruh di abad pertengahan dan kebangkitan Eropah.

“Di dalam Kitab Perubatannya banyak ditulis mengenai farmakologi beliau lebih daripada 760 ubat dan bahan kimia. Banyak yang digunakan oleh ahli kimia dan pakar perubatan seperti :
ganja
opium
mandragora
hemlock

IBNU SINA adalah antara yang pertama dalam beberapa skeptis zaman pertengahan yang mempersoalkan transmutasi logam dan mineral menjadi emas “(Krebs, 2004).

Edisi 1595 Avicennae Arabum Medicorum Principis Canon Medicinae ex Gerardi Cremonensis versione, dsb., ‘Avicenna’s Canon of Medicine, oleh Prince of Arab Physicians. Menurut Gerard of Cremona’s Version, dll.

Banyak menulis perihal HERBA KANABIS GANJA dan herba lain yang dihimpunkan dalam wain, serta gabungan ramuan herba yang rumit, termasuk ganja, poppy dan herba-herba lain yang mengandungi benih rue syrian, di bawah nama yang berbunyi Confectio Cognominata Imperialis (Confection Named Imperial).

Antara perterjemahan dalam Bahasa Inggeris :

“Confectio Cognominata Imperialis :

…and 8 oz. of parsley root stem and iron dross, cleaned and abraded for three weeks, together with sugar for one week, with water and honey for a week, and for a week with vinegar. Then begin and infuse it in vinegar for a day. Then convert it to sugar in the morning and on the third day convert it into water of honey. Do that in this fashion for three weeks. Then dry it in the shade and (stir?) it until it becomes smooth, like alcohol, and rub the remaining medicines and pulverize them and the crumbs themselves . . . . Of red and white tuder and ammis and [text corrupt]and fennel seed and cinnamon and balsam and (?) and harmel seed and some grains of myrrh and mustard and cannabis and shelled sesame and fenugreek and baucis seed, all up to 5 grams. Of secacul and ginger, both up to 4 drams. The (tendrils?) of (?) and white pepper and gariofoil and of the flowers of all-cane and pyrethrum, all . . .”

IBNU SINA menggunakan seluruh tanaman HERBA GANJA sebagai UBAT dan terdapat rujukan kepada penggunaan :
biji benih ganja
akar pohon ganja
daun ganja
untuk pelbagai rawatan yang diambil secara topikal dan dalaman.

“JUS DAUN GANJA” secara khusus disebut juga, akar, benih, dan bahagian-bahagian GANJA yang boleh merujuk kepada segala-galanya dari batang, ke kelopak sekitar benih.

Kata IBNU SINA :

“The dose is like that of chick pea with water of fennel bark and parsley and make the caput purgium in proportion to one grain of wheat with water of CANNABIS with oil and the must of quinces and althaea and dragonflower and AL-MANNA (Arabic Gum) and chymolea, properly in its own juice. Satu jam kemudian, tuangkan ke atas kepala. Dan Insya’Allah pesakit menjadi tenang kerana damp willow leaves dan asam jawa dipanaskan dengan merebus parsli dan jusnya bersama DAUN GANJA dan bijan.”

“In a vessel cleaned with sugar cane and its granules mix a dram of CANNABIS and licorice roots, up to a pound, and when these medicines are ground and crumbled, blend with bleached honey, and use after six months”.

Hubungan IBNU SINA dengan ubat berasaskan GANJA cukup kuat sehingga Pharmacopoeia Bauderon yang ditulis pada 1681 merujuk kepada “Cannabis ex Avicenna,” merujuk kepada ramuan IBNU SINA dan HERBA GANJA tersebut.

IBNU SINA melihat zat kimia sebagai lebih banyak proses rohani dan juga berkongsi minat yang mendalam dalam HERBA GANJA.

IBNU SINA menulis tentang ‘HASHISH’ (prepared from the plants bruised leaves) serta minuman yang dibuat dari tumbuhan, di bawah nama ‘banghie’, (Ainslie, 1826).

Bapa IBNU SINA telah lama menggunakan HASHISH dalam mazhab Islam Ismaili, yang telah lama dikaitkan dengan kegunaan esoterik hashish, dan IBNU SINA telah lama mengenal dan mengamalkan HASHISH dalam perubatan Islam.

Bapa IBNU SINA adalah seorang intelektual yang mengamalkan budaya hashish (Simmons, 2002).

Beberapa ahli Persia Ismai’ili memcampurkan hashish dengan wain.

““There can be no doubt that the use of HEMP as an intoxicant was encouraged by the Ismailians in the 8th century, as its effects tended to assist their followers in realizing the tenets of the sect: ‘We’ve quaffed the emerald cup, the mystery we know, Who’d dream so weak a plant such mighty power could show!’” (Dymock, 1892).

“IBNU SINA (Avicenna) memperkenalkan neo-Platonisme ke dalam falsafah Islam. Teori Neo-Platonik yang berasal dari alam semula jadi dari Tuhan terutama merayu kepada para ahli Sufi.

The Sufi proclaimed himself thus :
I am the Truth, I am the Reality.
Sometimes this conclusion was reached by artificial means, by adequate dose of hashish.” (Chatterji, 1973).

(Excerpted from Chris Bennett’s forthcoming book Liber 420: The Cannabis Arcanum)

Sumber: ShaGT

Terjemahan Gadis Tenang,

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*