RAMAI YANG TIDAK TAHU “DOSA PAMPERS ANAK!” SEMOGA PERKONGSIAN INI MEMBUKA MATA KITA SEMUA

Ramai Yang Tidak Tahu “Dosa Pampers Anak!” Semoga Perkongsian Ini Membuka Mata Kita Semua

Dosa yang terhijab.

Ramai di antara kita ni kadang – kadang tidak perasan bila melakukan perkara yang mungkin menyinggung atau menyusahkan orangn lain. Terutamanya dengan ibu bapa. Hati seorang ibu itu sangat lembut, kadang dengan bahasa badan tu pun boleh menyinggung tapi mereka sentiasa berfikiran positif tanpa menyalahkan anak – anak mereka. Sebuah perkongsian yang mendapat lebih 32 ribu share tentang pampers anak. Kenapa dengan pampers anak ni? Jom baca di bawah dan semoga kita semua sedar dan lebih peka selepas ini.
DOSA PAMPERS ANAK
Hari ni Mummy Fizah nak share 1 perkara dengan uolls semua. Setelah dapat izin ayah Mummy , baru Mummy berani nak share kisah niii. Apa yang Mummy share ni semoga dapat jadi kan pengajaran untuk kita dan generasi akan datang. Zaman sekarang ni dah jarang sangat orang pakai lampin yang berulang pakai. Mejoriti guna lampin pakai buang kansss. Hanya segelintir saja yang masih guna cara lama cuma kaedah sahaja berbeza.

Kalau dalam family Mummy, yang dah jadi mak2 ni memang semua lah pakai lampin pakai buang ni. Semua jenis mak2 nak cepat express. Kebiasaannya bila dah ramai-ramai di kampung mak ayah, lepas mandikan anak-anak kami kumpul 1 tempat pampers anak-anak. Cucu ayah semua ada 7 orang setakat ni. Nampak sikit je 7 orang kannn. Tapiii bila dah kul 12 tengahari masing2 dah mandi , memang penuh 1 beg plastik pampers yang dah guna.

Sampailah suatu hari, kami adik beradik ipar lepas 2 hari di kampung masing-masing berkemas dan bersedia untuk balik ke lubuk rezeki masing-masing. Ada yang balik pagi. Ada yang balik tengahari. Ada yang bila-bila nak balik pun boleh. Sebab rumah sekangkang kera je dengan rumah mak ayah. Bila menjelang malam, dapat wasap panjang dari ayah dalam group adik beradik. Masa tu baru je sampai perlis dari johor. Dengan tenang dan rasa gembira bukaklah wasap dari ayah. Sebab mesej dari ayah kansss mustilah manyak gumbiraaa.

” Mintak maaf dulu lah ya anak-anak. Ayah nak cerita sikit ni. Semoga kita semua terpelihara dari dosa yang terhijab.”

Sepanjang ayah bersama emak membesarkan anak seramai 5 orang di rumah atok ketika tu, antara sifat emak yang anak-anak kena tahu, emak tak pernah membiarkan lampin atau baju anak-anak di bilik air atau tinggal di bilik air kerana bimbang atok akan membasuh najis atau baju anak-anaknya.

Walaupun dalam pantang 5 orang anak, sekalipun emak takkan biarkan baju atau lampin anak-anak atuk nampak sebab takut atuk tolong basuh. (Orang johor guna ‘atuk’ utk panggil nenek/opah

Semua tu sebab nak jaga jangan sampai orang tua bersusah payah basuh semua najis anak-anak kita sendiri. Ditakuti ada rasa sedih di hati orang tua tapi didiamkan. Jika ini berlaku, kita akan berdosa.

Oleh kerana zaman telah berubah, anak-anak juga harus cekap uruskan semua ni seperti ibumu. Tak kiralah samada di rumah mak ayah atau di rumah mertua.

Lagi satu sifat ibumu, dia takkan banyak cakap walaupun dirinya penat.” Ayah minta maaf. Semuanya untuk kebaikan kalian dunia akhirat . Sebelum ayah takde di dunia ni, ayah nasihatkan aje. Bila ayah dah xde nanti takde sapa akan ingatkan anak-anak semua. -Ayahmu-

Hah amik kauuuuu. Bukit hempap atas kepalaaa. Berjurai-juraiii air mata Mummy masa tuuuu. Memang nyesal tahap melangitlah. Rasa nak patah balik aje dari Perlis ke Johor. Terus call mak minta ampun mintak mahappp (mase tu mak dah nak tidooo) Mak gelak jeee. “Alah xde benda lah. Mak tak kisah punnn. ” Adoii mak niii.. Hati mulia seorang ibu tetap katakan perkara yang sedapkan hati anakkk Rasa bersalah tahap gunung everest tu sampai sekarang ada.

Memang sebelum-sebelum ni kadang-kadang bila dah cebok mandikan anak tu, pampers kitorang letak satu tempat untuk buang. Tapi kadang2 terlupa sampailah bila dah masuk kereta baru teringat nak buang. Sejak dari peringatan tu, kami adik beradik ipar duai memang akan buang pampers anak masing-masing sebelum balik. Atau nak mudah kami masing-masing akan kumpul dan bawa balik pampers anak-anak.

Buang di mana2 tong sampah awam yang sesuai on the way balik. Kalau di rumah mak mertua pulak, Mummy akan paksa suami pergi buang pampers2 anak ke belakang rumah tempat pembuangan sampah.Mummy rasa bersyukur sangat ayah kuat untuk tegur dan bagi nasihat dalam hal ni tauuu. Kalau tak kami tak sedar semua tu salah. Selama-lamanyaaaa berdosa. Perasan bagusss lah kan balik umah mak ayah tiap-tiap mingguuu. Tapi rupanya balik tu tinggalkan hampas yang susahkan mak ayah.huhu (rasa teruk betul bila Mummy ingat balik. Benda simple pun tak sedorrr)

#ps: sama2 kita ingatkan suami. Suami ingatkan isteri. Dua2 kene peka pasal pampers ni. Benda kecil boleh jadi asbab pada dosa membukittt.

 

Sumber  : Fizah Rosli via Sinar FM

sumber : adam hawa

 

.

KALAU ALLAH ITU HEBAT “SANGAT” KENAPA TAK CIPTA SEMUA MANUSIA BERAGAMA ISLAM? INI JAWAPAN DR ZAKIR NAIK MENJAWAB PERTANYAAN BIADAB SEORANG WANITA JEPUN!

Pertanyaan yang membuka minda tapi gaya pertanyaannya biadap namun Dr Zakir menjawab soalan wanitaini dengan tenang. Baca sendiri jawapan jaguh kita ini!!! 😮😮

Dalam suatu peluang, dokter zakir naik memperoleh beberapa persoalan dari seseorang perempuan jepang yang atheis. perempuan bernama yoko tersebut mempertanyakan tentang kuasa allah dalam mengganti seluruh manusia jadi muslim sampai – sampai para ustadz ataupun da’i tidak butuh bersusah payah buat mendakwahkan kepada teman supaya jadi muslim.

yoko: bila tuhanmu begitu hebat, mengapa tuhanmu tidak menjentikkan jari – nya aja dan juga mengganti segala dunia jadi muslim, sampai – sampai kau tidak butuh bekerja keras dan juga berdakwah buat meyakinkan teman supaya masuk islam?

dokter. zakir naik: saudari, itu merupakan persoalan yang amat bagus. jawabannya sudah terdapat dalam quran. tuhan ketahui kalau kau hendak bertanya serupa ini.

yoko: saya pikir tidak begitu.

dokter. zakir: bahwa begitu gimana bisa jadi jawabannya sudah terdapat dalam quran? inilah yang diucap mukjizat!

yoko: ini cuma

kebetulan!

dokter. zakir: bukan kebetulan, dan juga banyak orang yang telah bertanya serupa ini sebelummu. jadi tuhan ketahui kalau terdapat sebagian manusia yang hendak bertanya serupa ini.

tuhan berfiman di tulisan yunus[10]: 99, kalau bila tuhan berkehendak, ia dapat membikin seluruh orang di dunia jadi muslim. seperti itu sebab kami tidak boleh memforsir siapapun buat masuk lslam kecuali dari hati mereka seorang diri.

tuhan telah menghasilkan bermacam makhluk. seluruh makhluk tuhan tidak hanya manusia dan juga jin, serupa fauna, malaikat, dan juga tanaman tidak memiliki kehendak leluasa. bila tuhan menjadikan manusia jadi muslim seluruh, hingga apa kelainannya dengan malaikat? ini disebabkan malaikat tidak memiliki kehendak leluasa.

whatever yang difirmankan tuhan tentu mereka simaklah seratus %. jadi tuhan menghasilkan makhluk lain yang diucap manusia. keistimewaan dari manusia merupakan ia memiliki kehendak leluasa buat patuh ataupun menentang tuhan.

bila tuhan menjadikan kita seluruh (manusia) buat mematuhi – nya, hingga kita sama aja serupa para malaikat. hingga apa apa kelainannya manusia dengan malaikat dan juga dimana ujiannya?

bagaikan contoh, seseorang guru mengajari murid – muridnya di sesuatu sekolah. kemudian minggu tes juga datang dan juga murid itu tiba buat tes. serupa yang kita tahu, dalam tes, kita dilarang membuka novel, karna tes merupakan buat mengenali keahlian dari seseorang murid, apakah mereka ingat hendak pelajaran yang telah dikasih dan juga apakah mereka menjajaki ajaran gurunya ataupun tidak.

bila murid itu membuka novel pelajaran setelah itu menuliskan jawabannya dari novel itu, hingga dimanakah ujiannya? jadi hidup ini serupa yang disebutkan dalam quran di tulisan mulk[67]: 2, “tuhan menjadikan mati dan juga hidup, buat menguji siapa di antara kalian yang lebih baik amalnya. ”

akhirnya, kehidupan yang lagi kau jalani ini merupakan tes buat akhirat. tuhan berfirman dalam tulisan al – baqarah[2]: 155,

“akan kami bagikan cobaan kepadamu, dengan ketakutan, kelaparan, minimnya harta, jiwa dan juga beberapa barang yang kalian miliki. ” tuhan pula berfirman kalau anak – anakmu, istrimu, dan juga kekayaanmu merupakan tes untukmu. ”

jadi seluruh ini merupakan tes buat kita. mudah – mudahan itu menanggapi pertanyaanmu.

yoko: ya, terima kasih banyak. tetapi saya memandang dalilnya bahwa…

dokter. zakir naik: saudari, kau dapat mengantri lagi ke balik barisan, dan juga menunggu buat peluang bertanya lagi. kau sudah bertanya 2 kali, saat ini giliran non – muslim yang lain.

obrolan antara yoko dan juga dokter. zakir naik juga tuntas hingga disini. sayangnya hingga akhir tahap tanya – jawab berakhir, yoko tidak memperoleh peluang bertanya lagi kepada dokter. zakir naik karna amat banyak non – muslim lain yang mau bertanya kepada dia.

Kredit: chemanfans

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*